Haberler

Doktorlar, fentanilin solunmasının potansiyel olarak geri dönüşü olmayan beyin hasarına neden olabileceği konusunda uyardı

Dergideki doktorlar, sentetik opioid fentanilin solunmasının potansiyel olarak geri dönüşü olmayan beyin hasarına (toksik lökoensefalopati) neden olabileceği konusunda uyardı BMJ Vaka Raporlarıotel odasında uyuşturucuyu burnundan çektikten sonra tepkisiz halde bulunan orta yaşlı bir adamı tedavi ettikten sonra.

Lökoensefalopati, beynin beyaz maddesinde (beynin gri maddesinin farklı alanları arasında bilgi alışverişi ve iletişimi sağlayan sinir lifleri ağı) iltihaplanma ve hasar anlamına gelir.

Toksik lökoensefalopati, eroin solunmasından sonra rapor edilen ve “ejderhayı kovalamak” olarak bilinen, ani veya uzun süredir devam eden bir nörolojik sendromdur. Ancak raporun yazarları, bunun fentanil ile ilgili bildirilen ilk vaka olduğunu söylüyor.

Bu durum, çeşitli belirti ve semptomlarla kendini gösterir; bunların en bariz olanı, hafif konfüzyondan sersemlik, koma ve ölüme kadar değişen nörolojik ve davranışsal değişikliklerdir.

Raporun yazarları, etkilenenlerin genel görünümünün beyaz madde hasarının boyutuna bağlı olduğunu açıklıyor: bazı insanlar tamamen iyileşecek; diğerleri giderek daha da kötüleşecek.

Bu vakada, adamın daha önce herhangi bir tıbbi sorunu yoktu ve otel odasında bilinmeyen bir süre boyunca bilinci kapalıydı; burada kimliği belirlenemeyen ezilmiş haplar ve yakındaki bir masanın üzerinde beyaz bir kalıntı bulundu.

Hastaneye vardığında sorulara cevap veremiyordu veya komutları yerine getiremiyordu. Bacaklarındaki ağrı uyaranlarına tepki verdi, ancak kollarına tepki vermedi.

Beyin taramasında beyaz madde iltihabı, şişlik ve beyincik hasarı ortaya çıktı. Beyincik, beynin yürüme ve dengeden sorumlu kısmıdır. Epilepsi testi negatif çıktı.

Bir ilaç taraması negatif sonuçlar verdi, ancak ayrı bir idrar testi çok yüksek düzeyde fentanil gösterdi ve bu da fentanil inhalasyonunun neden olduğu toksik lökoensefalopati teşhisini akla getirdi.

On sekiz gün sonra yatağa bağlı kaldı ve hâlâ tüple beslenmeye ihtiyacı vardı. İdrar kaçırma, böbrek hasarı, bilişsel bozukluk, opioid yoksunluğu şüphesi, ağrı ve ajitasyon ve zatürreyi tedavi etmek için kendisine birkaç farklı ilaç verildi.

26 gün sonra bir rehabilitasyon merkezine taburcu edildi ve bir ay sonra ayaktan fizyoterapi ve mesleki terapi desteğiyle evine döndü.

Hastaneye yatışının üzerinden bir yıldan az bir süre geçtikten sonra tamamen iyileşti ve tam zamanlı işine geri döndü.

Olayla ilgili olarak iyileşmesini “mucizevi” olarak tanımlıyor ve ekliyor: “İlk başta taburcu olduktan sonra 24 saat bakıma ihtiyacım olacak gibi görünüyordu ama terapi seansıma odaklandım ve çok çalıştım ve ayrılmamaya kararlıydım. Hastane sadece devam eden bakım için bir grup tesisine yerleştirilecek.”

Hayatını kurtarmakla kalmayıp, eski hayatına dönmesini sağlayan tüm sağlık çalışanlarına şükranlarını sunarak, “Kendime, eşime ve aileme yaptıklarımdan dolayı sık sık pişmanlık duyuyorum. “

Raporun yazarları şu sonuca varıyor: “Bu vaka, daha erken teşhis ve uygun yönetim için fentanilin rutin idrar ilaç taramalarına dahil edilmesi ihtiyacını göstermektedir.”



Kaynak ve İleri Okuma: https://medicalxpress.com/news/2024-04-fentanyl-inhalation-potentially-irreversible-brain.html

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu